Free counter and web stats

Volvo F12

April 2006

Ik was al lang op zoek naar een klassieker of oldtimer om op te knappen en ben uiteindelijk bij deze Volvo F12 uitgekomen.

Volvo F12, 400 pk. Dit is één van de laatste uitvoeringen die nog uitgerust zijn met een ouderwetse brandstofpomp. Wielbasis 2,70 meter. Eerste registratie was op 12 november 1992 dus de auto is nu bijna 14 jaar oud.

De auto heeft altijd in Frankrijk rond gereden en heeft 2 eigenaren gehad. De eerste eigenaar kwam uit de buurt van Chartres en vanaf 27 oktober 2000 is de auto naar de  2de eigenaar in de buurt van Rouen gegaan. De laatste Franse apk is gebeurd op 22 september 2005 en de auto heeft na die tijd nog ruim 40000 km gereden tot op het moment van schrapping uit het Franse kentekenregister op 3 maart 2006.

Het is de bedoeling om de auto de komende paar jaar op te knappen en rustig op zoek te gaan naar onderdelen die vervangen moeten worden met als resultaat er een mooie klassieker van te maken.

Deze pagina zal regelmatig aangevuld worden met foto's die we tijdens de restauratie zullen maken.

Zaterdag 15 april 2006

De auto opgehaald in Nijmegen

De F12 loopt als een trein

De restauratie kan beginnen

Zondag 23 april 2006

De striping aan de voorkant is er al af

Donderdag 25 mei 2006

Vandaag o.a. een luchtlekkage gemaakt en wat bedrading en verlichting gerepareerd

Ook meteen een inventaris gemaakt van onderdelen die vervangen moeten worden

Volgende week gaat hij de brug op om te kijken hoe het gesteld is met de remmen enz.

Zaterdag 10 juni 2006

Ben vandaag effe gaan meten hoe hoog ik ben met de Tautliner er achter. Aangezien de Fransen het niet zo nauw nemen met de hoogte en er een hoge schotel opligt ben ik nu 4,18 mtr hoog. Daar moeten we dus aan gaan sleutelen nu.

Zaterdag 29 juli 2006

Ik liep toevallig tegen deze schade cabine aan en hierin zitten veel onderdelen die ik goed kan gebruiken. Heb hem dus maar gekocht.

De schade

De binnenkant is nog compleet

Alle meters en knoppen zijn aanwezig

Ook heb ik de auto voor laten keuren en alles is aardig in orde. Ook bleek dat ik aardig goed zat met de lijst van dingen die vervangen/vernieuwd moesten worden

Woensdag 2 augustus 2006

Ik ben de hele week al aan het sleutelen en heb vandaag eerst de lagere koppelschotel er op gezet nadat hij voorzien was van nieuwe rubbers en veren. Daarna de Tautliner effe opgehaald en nog wat dingen vanuit de schade cabine overgezet die vervangen moeten worden voor de APK keuring zoals o.a. het stuur en de bestuurdersstoel.

Zondag 20 augustus 2006

Vandaag eerst de stuur- en spoorstangkogels vervangen

Toen een stuk bekleding uit de schadecabine gehaald en geprobeerd om dit schoon te krijgen. Dat ging dus heel goed en de stof ziet er weer uit als nieuw. Nu ga ik dus de rest van de bekleding uit de schadecabine halen en wassen.

Zaterdag 2 september 2006

Vandaag de schadecabine weer effe naar huis gehaald om weer het één en ander te demonteren.

De cabine is al aardig gestript

Vandaag waren de omvormers en relais aan de beurt. Wat een bende hé

Zaterdag 9 december 2006

Vandaag druk bezig geweest met het vervangen van o.a. de accubak want die was zo rot als maar kan.

 

Ziet er meteen een stuk beter uit

Verder heb ik een ventiel van de versnellingsbak gereviseerd zodat hij geen lucht meer lekt.

 
 

Vrijdag 22 december 2006

Vandaag zijn de remvoeringen vervangen

En zijn de nieuwe brede voorbanden er op gekomen

Tussen Kerst en Nieuwjaar gaan we proberen alles af te ronden.

Alles wat nog vervangen moet worden hebben we in huis en moet dus alleen nog geplaatst worden.

Als het goed is moet de F12 15 januari klaar zijn voor de keuring.

Vrijdag 29 december 2006

Vandaag hebben we nog een nieuwe voorbumper gemonteerd

Het einde van de restauratie is in zicht

Het technische gedeelte is nu klaar voor de keuring.

Alleen nog een bakkie inbouwen

en nog even poetsen.

Zaterdag 6 januari 2007

Na 2 dagen in de weer geweest te zijn met cleaner en was is de F12 weer als nieuw

Op naar de APK op 15 januari

Dinsdag 16 januari 2007

Nadat het in December op weg naar Denemarken met de Scania anders verliep dan gedacht heb ik de Volvo sneller gebruiksklaar moeten maken. Maar gisteren is hij zonder problemen goedgekeurd en ben ik vanaf vandaag aan het werk met m'n F12

Verder nieuws volgt later.

Pasen 2007

M'n nieuwe FH is afgeleverd dus vanaf nu ga ik daar mee aan de slag en dan rustig verder met het F12 project.

Het F12 project ligt voorlopig stil tot September omdat de trekker tijdelijk in gebruik is bij een collega.

Augustus 2007

Oud en Nieuw komen elkaar onderweg tegen

Maart 2008

De F12 is naar de spuiterij geweest om hem ook in de bedrijfskleuren te spuiten.

Grote kans dat je de F12 onderweg in Europa tegen komt. In April 2007 is hij al gespot door Truckstar.

Februari 2009.

Eindelijk is hij helemaal klaar en zijn de laatste lampen gemonteerd.

Februari 2012

Het chassis is ondertussen ook gespoten en nu is de F12 dus zo goed als klaar.